השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

צור קשר

צור קשר

כתבה מגלובס: נדרשת תוכנית ממשלתית לחדשנות

העשור הקרוב יכול להוות נקודת פריצה לתעשייה • יש לנו את הניסיון, הכלים והידע ברמה הגבוהה ביותר להטמעת חדשנות גם בתעשייה המסורתית • עכשיו רק נותר שהממשלה שתקום תדע למנף את כל הטוב הזה ותתקצב את ההשקעה בהטמעת החדשנות באופן שיתאים לצורך הקיים ולביקושים

גלובס 16.4.21

בעוד שהעולם נושא עיניו בהשתאות אל מדינת ישראל שיצאה ראשונה מהקורונה, עננים שחורים מרחפים מעל הכלכלה, סקטורים רבים עדיין מתקשים להתאושש מהמשבר והתעשייה הישראלית מתמודדת עם לא מעט בעיות. מפעלים רבים שנסגרו בעיקר כי אינם מצליחים להתאים עצמם למציאות הטכנולוגית של ימינו, מפעלים שמעדיפים להתרחב לחו"ל ולהפעיל שם קווי יצור וירידה של פי 20 במספר המפעלים שנפתחו בהשוואה לעשור הקודם.

בפרק זמן של 20 שנה אחוז התעשייה בתוצר הלאומי ירד מכ-19.3% עד לכ-13% בלבד, בעוד שבשנת 2010 עמדנו על כ-16%. הייצוא הישראלי נחנק והתחרות של התעשייה הישראלית נפגעת בגלל סיבות שונות כמו עלויות ייצור גבוהות שכוללות התייקרות כמעט בלתי פוסקת של המסים, שכר העובדים שגבוה ביחס למדינות תעשייתיות יצואניות אחרות והשקל החזק שמוסיף גם הוא על הקשיים.

איך שלא נסתכל על זה, התעשייה מהווה את מנוע הצמיחה העיקרי שלנו. מעבר לעובדה שחוסנה של התעשייה קריטי לעצמאות הכלכלית של ישראל, הוא גם חשוב בהיבט הכלכלי חברתי, צמצום הפערים ויצירת מקומות עבודה.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתעשייה הישראלית מועסקים כ-500 אלף איש, כאשר 60% מהמפעלים נמצאים בפריפריה, ורבים מהם נמצאים בסכנת סגירה שרק הולכת ומתגברת ככל שהטכנולוגיה מתקדמת. אלא שהפתרון קיים – רק אימוץ מוצלח של טכנולוגיות חדשניות יעלה את פריון העבודה, יביא לשיפור ברווחיות וברמות השכר, יעודד צמיחה מחודשת של התעשייה מוטת הייצור, וייצר מקומות עבודה איכותיים בשכר גבוה.

לאחרונה מתגבשת ההבנה שחדשנות איננה עוד מרכיב "נייס טו הב" אלא צורך קריטי, בין אם מדובר בשוק האנרגיה המתחלפת, המזון, או מוצרי הצריכה. בעולם התחרותי של ימינו לא קיימת הפריווילגיה לעצור, חייבים לשנות ולחדש באופן מתמיד כדי לשרוד.

ההיסטוריה מלמדת שגם ארגונים מובילים בתחומם שלא השכילו ליישם כראוי חדשנות התמוטטו, כמו "קודאק" – חברת הענק לציוד צילום שקרסה משום שלא הצליחה להתמודד עם טכנולוגיית הצילום הדיגיטלי שתפסה אותה לא מוכנה, או רשת החנויות להשכרת סרטי וידאו בלוקבאסטר שנפלה עם עליית טכנולוגיית ה"סטרימינג" והוי.או.די.

דילוג לתוכן