השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

צור קשר

צור קשר

מגה טרנדים – לצפות כמה צעדים קדימה

מגה טרנדים הנם כוחות גלובליים חוצים, אשר ניתן לזהות את מקורותיהם בעבר, הם מתפתחים ומעוצבים בהווה וצפויים לשנות את האופן בו אנו חיים בעתיד. כוחות אלה משפיעים על פיתוחים בכל תחומי החיים ועל חיי צרכנים במגוון מדינות, תעשיות, מעמדות חברתיים וקבוצות גיל. למרות שבאמצעות מגה טרנדים לא ניתן לצפות באופן מדוייק את העתיד הם נותנים לתאגידים וחברות, מענה משמעותי לשאלה כיצד להיערך לקראת העתיד.

חברות מתקדמות מנתחות באופן שיטתי את המגה טרנדים על מנת לגבש תרחישים אפשריים להתנהגויות השוק, להיערך ולמנף הזדמנויות עסקיות עתידיות ולפתח תכניות אסטרטגיות בהתאם. היכולת להבין ולפרש את המשמעויות של מגה טרנדים באופן מיטבי, עשויה להוות את ההבדל בין ביסוס יתרון משמעותי לבין התמודדות על המקום השני בין שאר המתחרים בשוק.

על מנת לבחון טרנדים עולמיים עלינו לנטר מהם אותם מגה טרנדים. אנו מבחינים בשלושה קריטריונים מרכזיים אשר מסייעים בהגדרת ה- "מגה טרנד":

• גלובליות: האם הטרנד משפיע על מספר מדינות ואזורים ברחבי העולם?
• רב תחומי: האם הטרנד משפיע על מגוון תחומי חיים, כגון: גאו-פוליטיקה, חברה, תרבות, כלכלה וכדומה?
• טווח זמן: האם הטרנד משפיע לאורך תקופה  ולפרק זמן משמעותי (למעלה מעשור)?

ניתוח מגה טרנדים ומשמעויות

כשלב מקדים, יש לבצע איסוף מקיף של טרנדים מתעשיות ומשווקים שונים מתוך מחקרים עדכניים, מאמרים, חקר של רשתות חברתיות וכדומה. Tefen Strategy פיתחה כלי אשר באמצעותו ניתן לגבש "מפת טרנדים" עבור אותם אלה שאותרו. המפה תמחיש את הקשרים בין הטרנדים ואת עוצמתם, ותשמש ככלי עזר בעת בחינה של טרנדים פוטנציאליים, תהווה אינדיקטור לעוצמת הטרנד ותאפשר בדיקה נוחה של המשמעויות.

בתרשים 1 מוצגת מפת טרנדים לדוגמא.

מפת טרנדים

בשלב הבא, יש להתעמק ולבחון מספר מגה טרנדים נבחרים. הטרנדים יבחרו הן מהתעשייה/השוק של החברה והן מתעשיות אחרות. בניתוח יושם דגש על השלב במחזור החיים של הטרנד, על מידת יציבותו, על תתי הטרנדים של אותו מגה טרנד ועל ההשפעות ארוכות וקצרות הטווח האפשריות. בכדי למנף תובנות מניתוח הטרנדים, חשוב לא להתקבע על טרנד אחד, מאחר ומגה טרנדים אינם סותרים ולרוב הם אף משלימים זה את זה.

לבסוף, לאחר תיעדוף המשמעויות הנגזרות מהטרנדים ובחירת החלופה המועדפת, נתכנן את הוצאת החלופה אל הפועל, כולל בחינת השפעותיה על היחידות השונות של הארגון, כגון: מחקר ופיתוח, שיווק, כח אדם וכו'.
חברה המשכילה לזהות מגה טרנדים בזמן ובהתאם לגבש תכנית אסטרטגית מצליחה ולהוציאה אל הפועל באופן מיטבי, יכולה לשנות את תוצאותיה העסקיות באופן מהותי. להלן שני סיפורי הצלחה בתחום מהשנים האחרונות:

Prosecco Rich

קבוצת IFC הנה תאגיד בינלאומי, אשר מרבית מהכנסותיו נבעו ממגוון מוצרים חדשניים בתעשיית המשקאות ובתעשיית המתוקים. כאשר הקבוצה נכנסה לשוק המשקאות האלכוהוליים בטעמים היא פנתה ל- Tefen Strategy לצורך גיבוש אסטרטגיה שיווקית, לאור שינויים דרמטיים ברגולציה המקומית בדמות של מס מיוחד, אשר הביא לקריסה של 66% בגודל שוק המשקאות האלכוהוליים תוך שנה אחת בלבד.

תחת הרגולציה החדשה פיתחה הקבוצה, בסיוע Tefen Strategy, מוצר חדש – Prosecco Rich אשר התאפיין בחדשנות, הן בתכונות המוצר עצמו והן באריזה. המוצר גובש לאחר בחינה מקיפה של החלופות וזו שנבחרה
התבססה על שני מגה טרנדים בולטים:

• "Ready to go and Convenience" – נוח לשימוש וזמין לקחת

• "Soft innovation" – חדשנות באמצעות שינויים קלים בלבד (Soft) באיכות המוצר, במעטפת העיצובית ובחוויית הלקוח מבלי לעשות שינוי מהפכני במוצר או בשרות.

 האסטרטגיה השיווקית נשענה על חדשנות בעיצוב המוצר והפחית בו הוא נארז, לצד אסטרטגיית פרסום אגרסיבית, בחירה מדויקת של ערוצי הפצה כחלק ממדיניות ברורה ומתוכננת המשלבת פעולות של Push & Pulll אשר שברה את מרבית מוסכמות שיווק המשקאות שהייתה נהוגה עד אז.

חדשנות וחדירה מהירה לשוק היו מפתחות ההצלחה העיקריים לאסטרטגיה השיווקית של Rich Prosecco, אשר יצרה את המיצוב והמיתוג והניבו הכנסות מדהימות של כ-100 מיליון יורו בתום שנתיים מיום השקת המוצר.

סודה סטרים

דוגמא בולטת נוספת מהשנים האחרונות היא חברת סודה סטרים. סודה סטרים הייתה עד 2007 שחקנית קטנה והפסדית באחד השווקים הגדולים בעולם, שוק המשקאות. בעקבות תמורות בבעלות החברה וההחלטה על שינוי בהצעת הערך, המושתתת על חיבור למגה טרנדים בולטים, הפכה החברה  את הקערה על פיה וצמחה לכדי שחקנית רווחית. מחברה שנתפסה כמיושנת למדי היא הפכה לחברה שחדשנות הוא שמה השני.

בשנת 2007 , עם כניסת הבעלים החדשים החלה החברה לצמוח. נראה כי המקור לצמיחה זו טמון בזיהוי ובמינוף ארבעה מגה טרנדים עיקריים:

• "ירוק" – שיווק המוצר כמוצר ידידותי לסביבה החוסך את השימוש בבקבוקי פלסטיק מזהמים. יותר מ-300 מיליארד בקבוקי מים מפלסטיק נזרקים מדי שנה בעולם, קרוב ל-140 מיליארד מהם בארה"ב לבדה.

• "Soft innovation" –סודה סטרים ביצעה מתיחת פנים עיצובית למוצריה והפכה אותם למוצרי פרימיום למטבח.

• "בריאות" – הושקו סירופים טבעיים ללא חומרים משמרים וסירופים עם תוספי תזונה.

• "עשה זאת בעצמך" – מוצרים בהם הצרכן לוקח חלק פעיל בחווית הכנת המוצר באופן פשוט ויעיל.

 התשתית לאסטרטגיה השיווקית החדשה של סודה סטרים התבססה על המגה טרנדים לעיל ושולבה עם שינוי מהותי בניראות המכשירים ובעיצובם. התוצאות העסקיות לא אחרו לבוא, הכנסות החברה ממשיכות להציג שיעורי גידול דו-ספרתיים מדי שנה והפרישה הגלובלית שלה התרחבה ללמעלה מ- 40 מדינות, עם חדירה גבוהה במיוחד לשוק האמריקאי.

בכדי להגיע לתובנות חדשניות בניתוח של מגה טרנדים ו"לצפות כמה צעדים קדימה", דרושה מידה מסויימת של חשיבה לא רציונלית ואף "חולמנית", עם זאת, בתהליך חשוב להשתמש במסגרת מתודולוגית סדורה ושיטתית, בסיוע כלי עזר מתאימים.

דילוג לתוכן